Priemery (veľkosť) kolies:
10" - 24" - detské bicykle
20" - malé skladacie kolesá
26", 28" - mestské a touringové bicykle
26", 27,5", 29" - bicykle horské
27", 28" - krosové, trekingové a cestné bicykle
26" - sú vhodnejšie pre jazdcov s nižšou postavou
27,5" - vďaka univerzálnym rozmerom sú najpoužívanejšie u ľudí prevažne so strednou výškou postavy, sú optimálne pri zdolávaní nerovností terénu a manévrovaní aj pri vyšších rýchlostiach
29" - pri ich veľkosti je potrebná o trochu väčšia sila na ich rozbehnutie, no správnym prevodovým stupňom alebo elektroasistenciou to nie je žiaden problém, najľahšie prekonávajú nerovnosti, sú vhodnejšie pre vyšších jazdcov, ale aj pre jazdcov strednej výšky s vhodne zvolenou veľkosťou rámu, poprípade výberom bicykla s pomocným elektromotorom
Následne je potrebné si rozmyslieť jednotlivé požiadavky na elektrickú výbavu bicykla:
Aký typ elektrickej výbavy by vám najlepšie vyhovoval z pohľadu:
a) Fyzických predpokladov a jazdného štýlu, t.j. v akom rozsahu budete elektro pomoc potrebovať:
Budete sa skôr spoliehať na trvalú pomoc motora, alebo Vám ide skôr o vlastnosti bežného bicykla, kde využijete iba občasnú asistenciu do kopca?
Na aké vzdialenosti budete jazdiť, ako často budete mať možnosť a chuť bicykel (batériu) následne dobíjať?
Aký spôsob regulácie motora (ovládacie funkcie) budete potrebovať?
S ohľadom na Vaše požiadavky voľte dostatočnú kapacitu batérie, počet prevodov a spôsob ovládania. Na jazdenie na kratšie vzdialenosti napr. u seniorov na cestách je vhodnejší menší počet prevodov, jednoduchšie ovládanie napr. LED diódový ovládací panel. Pre väčšie výlety v rozmanitom teréne aj štýle jazdy sa hodia vyššie kapacity batérie, viac prevodových stupňov aj nastavenie asistencie. Pre športové jazdenie, kde je batéria skôr rezervou, pôjde o výbavu zodpovedajúcu bežnému trekovému alebo horskému bicyklu, s dostatkom prevodov, zodpovedajúcou výbavou a priaznivou hmotnosťou.
Majte na pamäti, že dojazd elektrobicykla významne klesá v kopcovitom teréne, ale aj pri častom rozbiehaní sa v meste. Svoje hrá aj váha jazdca, protivietor a kvalita podkladu, po ktorom idete. Kapacitu batérie je tak vhodné voliť s rezervou, aby ste sa vyhli diskomfortu a riziku, že sa elektrobicykel predčasne vybije. Jazda je potom vyššou hmotnosťou elektrobicykla ťažšia ako na bežnom bicykli. U silnejšej batérie navyše, vďaka menej častej potrebe nabíjania, predlžujete životnosť batérie.
b) Konštrukčného konceptu elektrobicykla, ktorý vám bude vzhľadom na štýl využívania najlepšie vyhovovať?
Tu ide predovšetkým o 2 konštrukčné parametre - POLOHA BATÉRIE a POLOHA MOTORA. Niektorí iní predajcovia Vám môžu nepodložene vychvaľovať jeden typ usporiadania, realita však je taká, že každý typ má svoje výhody a nevýhody.
Poloha batérie elektrobicykla
Klasické batérie mávajú najčastejšie tvar kvádra a bývajú umiestnené buď vzadu pozdĺž sedlovej rúrky alebo naplocho na nosiči elektrobicykla. Alternatívne je batéria umiestňovaná na prednú rámovú rúrku, potom má oblejší alebo priamo valcový tvar (ako fľaša). U nových typov elektrobicyklov sa čím ďalej častejšie presadzuje splývanie batérie s rámom, resp. umiestnenie v rámovej trubke, aby bol vzhľad bicykla čo najmenej narušovaný.
Hlavným kritériom pre voľbu batérie sú v tomto prípade skôr estetické preferencie zákazníka, pretože každé z usporiadaní má svoje klady a zápory.
Pri rôznych polohách batérie je ovplyvnená najmä poloha ťažiska bicykla.
Batéria na nosiči má vyššie položené ťažisko a tak môže o niečo viac ovplyvňovať ovládateľnosť bicykla, zase ale môže vhodným spôsobom splynúť s nosičom a umožniť rámovú oblasť voľnú ako na bežnom bicykli (pre fľašu, kabelku atď).
Batéria za sedlovou rúrkou má najnižšie ťažisko, čo je výhodné, vyžaduje však úpravu rámu a znemožňuje použitie predného prešmykača (následne má bicykel menej prevodov).
Batéria na prednej rámovej rúrke môže mierne prekážať kolenám a znemožniť umiestnenie fľaše s pitím či kabelky. V prípade motora v zadnom kolese prospieva batéria v ráme k rozloženiu hmotnosti v predo-zadnom smere.
Poloha motora elektrobicykla
Motor môže byť umiestnený v zadnom kolese, v strede šliapania alebo v prednom kolese.
Doteraz najrozšírenejšie je umiestnenie v zadnom kolese, kde je na hnané koleso optimálny prítlak a valivé zotrvačné sily sú dobre absorbované (s hnaným kolesom sa nezatáča).
Motorizácia v prednom kolese poskytuje o niečo lepšie rozloženie hmotnosti (ak je batéria situovaná vzadu). Pri jazde do kopca a "ťahaní" za riadidlá, pohybu na nespevnených cestách alebo klzkom povrchu môže hnané koleso podklzovať. Väčšia váha predného kolesa taktiež mierne negatívne ovplyvňuje ovládateľnosť. Celkovo je koncept hnaného predného kolesa vhodnejší na pokojnejšiu jazdu po kvalitnom podklade - mesto a nenáročná, prevažne cestná turistika.
Stredový pohon je rozširujúcejším sa konceptom. Jeho drobným nedostatkom je zvýšené namáhanie reťaze, prevodov aj prehadzovačky (sila motora sa prevádza reťazou a prevodmi). Počet prevodov môže byť obmedzený a obstarávacia cena je vyššia. Na druhú stranu motor pracuje v menšom (priaznivejšom) rozsahu otáčok a hmotnosť je sústredená viac do stredu šliapania.
c) Úrovne výbavy, hmotnosti a estetiky
Vo vzťahu k praktickému využitiu je vhodné si rozmyslieť, aký typ ovládania preferujete – či jednoduchšie nastavenie – diódový alebo LCD panel s 3-4 stupňami pomoci alebo sofistikovanejšie LCD panely s viacerými funkciami a nastavovaním viacerých stupňov asistencie.
Z praktického pohľadu je dôležité, aby bicykel vyhovoval spôsobu využitia najmä veľkosťou, typom a tvarom svojho rámu – posedom jazdca.
Z mechanických komponentov je podstatný počet a typ prevodov, použitej brzdy a v prípade odpruženého kolesa aj typ vidlice. Na nenáročné využitie môžu vyhovovať aj najnižšie úrovne výbavy – napr. Shimano SIS, brzdy Zoom a pod, ktoré však majú kratšiu životnosť. Na rekreačné a turistické využitie by malo ísť o výbavu aspoň Shimano Altus resp. Acera a vyššia úroveň bŕzd (Shimano, Tektro..)
V neposlednom rade je dobré vziať do úvahy váhu elektrobicykla nielen pre jazdu, ale aj prípadnú manipuláciu, skladovanie atď. Významný vplyv tu má konštrukcia batérie, kde je dnes už vo väčšine bicyklov použitie lítiových článkov s nízkou hmotnosťou a tiež konštrukcia rámu, ktoré sú v drvivej väčšine z alumíniových zliatin. Celkovo však medzi váhami jednotlivých typov nájdeme rozdiely 2-5kg, čo môže hrať svoju významnú úlohu ako pre ovládateľnosť, tak aj pre jazdu bez motora či manipuláciu.
d) A v poslednom rade, koľko ste ochotní do bicykla investovať?
Rámcovo sa dá ponuka na trhu rozdeliť takto:
Cenová kategória do 1.150,- Eur dnes predstavuje základnú úroveň elektrobicyklov a ich výbav (malé skladacie bicykle väčšinou spadajú do tejto kategórie).
Stredná cenová úroveň sa pohybuje v rozmedzí 1.150,- až 1.900,- Eur. Aj v tejto kategórii však nájdeme výrazné rozdiely vo výbave a dizajne.
Bicykle s nadštandardnou výbavou potom nájdeme v kategórii od 1.900,- do 2.950,- Eur. V týchto cenách je možné právom očakávať nejaký nadštandardný parameter.
Nad 2.950,- Eur sú potom situované bicykle drahších európskych značiek alebo nákladnejších motorizácií (napr. Bafang, Bosch, BionX), prípadne nových konceptov elektrobicyklov.
S vašimi otázkami ohľadom výberu bicykla sa naváhajte obrátiť na našich vyškolených pracovníkov.
Dodávame a servisujeme niekoľko značiek bicyklov a tak vám vieme poskytnúť súvisiace objektívne informácie, podložené reálnymi skúsenosťami.